Formularz adresowy

Formularz zamówienia to bardzo ciekawa rzecz. Co bym nie robił, to zawsze jest źle 😉

Przykładowo na początku formularz zamówienia składał się z dużego pola tekstowego w którym należało wpisać swój adres i pola do wyboru metody płatności. Miało to jedną zaletę: formularz od razu wyglądał na mało skomplikowany. Jednak to rozwiązanie miało pewną wadę: ludzie nie potrafili poprawnie wpisać swojego adresu (notorycznie zapominali o kodzie pocztowym, albo wpisali samą ulicę bez numeru mieszkania, albo najpierw wpisywali kod pocztowy i miejscowość a pod spodem ulicę i nr mieszkania).

Kolejnym etapem było rozbicie dużego pola tekstowego na elementy składowe adresu (Imię, Nazwisko, Ulica, Nr domu, Nr Lokalu, Kod pocztowy, Miejscowość). I było to świetne rozwiązanie! Nikt nie zapominał o podaniu kodu pocztowego. Jednak pojawiły się inne problemy:

  • niektóre wsie nie posiadają ulic. Wtedy w polu ulica należy wpisać nazwę wsi. Niektórzy wpisywali po prostu słowo wieś, albo brak 😉
  • w niektórych krajach jest inna struktura adresu np. u nas pisze się najpierw nazwę ulicy a dopiero później numer domu. Owszem, tutaj można napisać prosty algorytm który dla pewnych krajów inaczej składa cały adres z poszczególnych pól składowych, ale jest to niewygodne i wymaga wiedzy o tym, jak wyglądają adresy w innych państwach
  • problem się pojawił, gdy pewna osoba mieszkała na wsi, która posiada ulice, ale nie posiada własnej poczty. Wtedy w adresie należy podać nazwy dwóch miejscowości (tej w której mieszka klient i tej, która posiada własny urząd pocztowy i „obsługuje” wieś klienta). Ale jest tylko jedno pole na wpisanie miejscowości!

Następną modernizacją było uproszczenie formularza. Wyrzuciłem pola: Ulica, Nr Domu, Nr Lokalu. Zamiast tych pól dodałem pola: Adres1 (które skutecznie zastępuje 3 usunięte pola) i ‚rezerwowe’ pole Adres2 (np. dla osób, które mieszkają na wsiach z ulicami, bez własnych oddziałów pocztowych). Natomiast pole Miejscowość przemianowałem na Poczta (Miejscowość). Teoretycznie jest to sielankowa sytuacja: formularz jest prostszy (zniknęło 1 pole), ale ludzie i tak zaczęli robić problemy. Sporo osób w polu Adres2 powiela informację z pola Adres1, niektórzy piszą brak, puste, -, nie dotyczy.

Wniosek? Co by nie zrobić to klienci i tak nie potrafią w prawidłowy sposób wpisać swojego adresu 😉 Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego i sprzedajesz produkty fizyczne podziel się informacją jak u Ciebie wygląda formularz na wpisanie danych adresowych.

I jeszcze jedna ciekawa rzecz: zauważyłem, że sporo osób zamawiających produkty ma problem z poprawną obsługą klawiatury i jak na złość wpisują cały adres WIELKIMI LITERAMI.

One Response to “Formularz adresowy”

  1. Mnie do dnia dzisiejszego denerwuje Helion.pl Tyle lat firma istnieje na rynku i do chwili obecnej nie wprowadzili na stronie spersonalizowanych kont użytkowników. Ok, od niedawna można się logować (inne firmy miały to 10 lat temu…) i… co mnie u nich denerwuje, po zalogowaniu się, jeżeli chcę podać dane do faktury to za każdym razem muszę wpisywać je ręcznie. Konto zapamiętuje jedynie adres domowy.

    DUŻE LITERY możesz przecież wyeliminować 🙂 Czy wpisze małymi czy dużymi niech funkcja przerabia to na właściwą wielkość 🙂

    Nie piszesz czy klient aby dokonać zakupu musi się zarejestrować czy też nie. Ale to raczej nie istotne… Ja wprowadził bym pola Imię, Nazwisko, Ulica, Poczta. Ew pole dodatkowe info (dodatkowe dane związane z wysyłką gdzie każdy mógłby coś tam wpisać). Nie wiem jak też wygląda u Ciebie wysyłka zamówionych przedmiotów. Czy z automatu wyciągane są dane z bazy danych i drukowana zaadresowana koperta/paczka/naklejka? I tak przy wysyłce trzeba adres sprawdzić. A może warto było by dać pole TELEFON? W razie problemów z adresem można do klienta zadzwonić i potwierdzić adres.