Jak badać skuteczność zapisów na SqueezePage?

Czasami tworzę jakiś squeezepage z formularzem zapisu na jakiś kurs e-mailowy. Poświęcam sporo czasu na opracowanie wartościowej treści w kursie e-mailowym, robię w miarę schludną stronę, ale… zapominam o jednym szczególe – badaniu ruchu.

Otóż mogę poświęcić sporo czasu na zrobienie kursu, strony ale skoro nie badam ruchu, to skąd mam wiedzieć, jak maksymalizować zyski? Oto prosty przykład: robię squeeze page a następnie kupuję na allegro np. 10 mailingów. Skąd mam wiedzieć, z którego mailingu przyszło najwięcej subskrybentów? Mogę zrobić prosty licznik odwiedzin, np. każdemu reklamodawcy dać inny link (np. www.TwojSqueezePage.pl/?id=01 gdzie każdy reklamodawca dostanie link z inną cyferką na końcu). W ten sposób można zrobić bardzo prosty licznik odwiedzin i porównać „skuteczność” różnych mailingów. No OK, jest to jakiś punkt odniesienia, ale tak naprawdę mnie nie interesuje ile osób wejdzie na stronę z danego mailingu. Mnie interesuje efekt końcowy, czyli ile osób zapisze się na kurs e-mailowy z danego źródła. Bo ruchu ruchowi nie jest równy. Jeden mailing może przynieść 1000 wejść na stronę i 10 zapisów na kurs mailowy a drugi mailing da 100 wejść na stronę, ale aż 20 zapisów na kurs. Dzieląc cenę przez ilość zapisanych osób na kurs mailowy otrzymuję koszt pozyskania jednego subskrybenta. I dopiero ten wskaźnik coś mówi! Im niższy jest koszt pozyskania subskrybenta – tym lepiej. Dzięki temu wiem, gdzie w przyszłości mogę ponownie wykupić mailing (nie będę marnował swoich pieniędzy płacąc za mailingi, które przynoszą słabe efekty).

Pozostaje pytanie, jak badać ilość osób zapisanych do kursu. Odpowiedź jest prosta: w każdym dobrym autoresponderze można zdefiniować dodatkowe pole (np. w freebocie/implebocie jest specjalne pole o nazwie skąd/źródło). To pole może się zmieniać w zależności, od „źródła ruchu”. Oto fragment wstawki HTML w freebocie odpowiedzielanej za źródło:

<input name="zrodlo" type="hidden" value="standard">

wystarczy zmienić to na:

<input name="zrodlo" type="hidden" value="<?php if (isset($_GET['id'])) echo($_GET['id']); ?>">

Teraz gdy ktoś wejdzie na SqueezePage z parametrem ?id=01, to źródło w Freebocie zostanie ustawione na 01 (oczywiście zamiast cyfry w ID można podać np. login sprzedawcy na allegro). Następnie przeglądając listę subskrybentów można ich filtrować w zależności od źródła ruchu. W ten oto prosty sposób można sprawdzić ile osób z jakiego mailingu się zapisało do Twojej subskrypcji.

Cała sztuczka jest banalna, nie wymaga wielkich nakładów pracy, a pozwala zmaksymalizować zyski (po prostu za miesiąc wykupisz ponowny mailing tylko tam, gdzie jest dobry współczynnik ceny do ilości pozyskanych klientów, a zakładając inny squeeze page będziesz wiedział, gdzie mailingów nie kupować).

2 komentarze to “Jak badać skuteczność zapisów na SqueezePage?”

  1. Karol napisał(a):

    Proste, rzeczowe i konkretne podejście.
    Dobry artykuł.
    Pozdrawiam.

  2. Marcin Kijak napisał(a):

    Też najczęściej mi się nie chce zmieniać formularza i robię copy&paste z autorespondera… A w sumie wystarczy niewielka zmiana, która umożliwia ocenę swojej pracy, np. skuteczności danego sqeeza…